הפרעות אלו עלו לכותרות מספר פעמים בשנים האחרונות. יותר ויותר אינדיבידואלים מאובחנים כסובלים מההפרעה הזו, לא רק בקרב הגילאים הצעירים כי אם גם בקרב גילאים מבוגרים יותר. מדובר על הפרעות שפרטים מכל קבוצות האוכלוסייה מסוגלים ללקות בהן ללא כל קשר לגילם, למרות שבאופן גורף ההפרעות האלו והתסמינים הנלווים והמאפיינים אותן מתגלות לרוב בגיל הרך או בגיל בית הספר. אחת הבעיות של המערכות כיום בהתמודדות עם התופעה היא הסירוב של ההורים לטפל בילדיהם שסובלים מההפרעה. ישנה דעה קדומה נגד הטיפול וחשוב לנו להפריך כאן את הסטיגמה הלא מוצדקת הזו.
הפרעות קשב וריכוז טיפול והתמודדות
הפרעות אלו עלו לכותרות מספר פעמים בשנים האחרונות. יותר ויותר אינדיבידואלים מאובחנים כסובלים מההפרעה הזו, לא רק בקרב הגילאים הצעירים כי אם גם בקרב גילאים מבוגרים יותר. מדובר על הפרעות שפרטים מכל קבוצות האוכלוסייה מסוגלים ללקות בהן ללא כל קשר לגילם, למרות שבאופן גורף ההפרעות האלו והתסמינים הנלווים והמאפיינים אותן מתגלות לרוב בגיל הרך או בגיל בית הספר. אחת הבעיות של המערכות כיום בהתמודדות עם התופעה היא הסירוב של ההורים לטפל בילדיהם שסובלים מההפרעה. ישנה דעה קדומה נגד הטיפול וחשוב לנו להפריך כאן את הסטיגמה הלא מוצדקת הזו.
טיפול רגשי לפני הכל
עיקר הטיפול באותן הפרעות קשב וריכוז הוא רגשי. המטרה המובהקת של ההתערבות הפסיכולוגית היא לחולל תפנית או שינוי נראה לעין בסטטוס הרגשי או בדפוסי המחשבה וההתנהגות של המטופל. בטיפול הרגשי הפסיכולוגי עובדים על וויסות של ההתנהגות ומכשירים את הפרט לווסת את ההתנהגות שלו בכוחות עצמו. יש להבין כי ילדים שסובלים מקשת ההפרעות הזו חווים לעתים קרובות תחושת כישלון. מחסור רב של חוויות הצלחה מוביל בסופו של דבר להפרעות רגשיות משניות ולדימוי עצמי נמוך. דימוי זה יכול להמשיך לאישיות הבוגרת של האינדיבידואל.
מתן טיפול בגיל צעיר ככל האפשר יכול לסייע למטופל להתמודד עם הקשיים הרגשיים המורכבים שההפרעה יכולה להוביל אליהם. המטרה היא להתמקד בקשיים הרגשיים הישירים ולמנוע ככל האפשר הופעת קשיים רגשיים משניים טרם הופעתם. במידה והטיפול החל בשלב בוגר יחסית בחיי המטופל, יש להתייחס לקשיים ולמטענים שהוא נשא עמו משלב מוקדם. אין להקל ראש בצלקות הנפשיות שנושאים עמם אינדיבידואלים שסובלים מההפרעות. כאשר העבודה בקליניקה מתחילה מעמדה של דימוי עצמי חיובי, הלמידה של יכולות חדשת מוצלחת יותר. אי לכך חשוב לאוורר את הרגשות המודחקים מן העבר, לתקן את הדימוי העצמי הפגוע ואת הרגשת המסוגלות במקביל לטיפול בהפרעות.
טיפול התנהגותי
אחת מטכניקות הטיפול המודרניות והמקובלות עבור הפרעות קשב וריכוז היא טיפל התנהגותי. מדובר על מגוון של טכניקות שהמטרה המשותפת שעומדת בבסיס כולן היא שינוי הסביבה הן הפיזית והן החברתית לצורך שינוי ההתנהגות של המטופל. לא כל ילד מסוגל להיענות לדרישות המערכת החינוכית בה הוא נמצא. ילד היפראקטיבי לא בהכרח יהיה מסוגל לשבת במשך שעה וחצי ולהאזין לדברי המורה. אי לכך הטיפול משלב את המורים והמחנכים, את ההורים וכל מבוגר שבא במגע עם הילד על מנת להתאים לו את הסביבה החיצונית.
טיפול תרופתי
אי אפשר לכתוב על סוגי הטיפול השונים שמקובלים היום לטיפול באותן הפרעות קשב וריכוז מבלי להזכיר את הטיפול התרופתי. ברוב המכריע של המקרים מדובר על טיפול שעוזר בצורה ניכרת, עם זאת יש לעשות בו שימוש בצורה מושכלת, אחראית ומקצועית ובהתאם לנסיבות ההפרעה, לדרגת החומרה, לנסיבות החברתיות, המסגרת ועוד. יש לעשות שימוש בטיפול התרופתי כאשר רבה התועלת כתוצאה מהשימוש בו על הנזק. חשוב מאוד לציין שטווח הפעילות של התרופות חולף ברגע שפגה השפעתן. אי לכך הטיפול התרופתי אינו אמור לעמוד לבדו אלא כחלק ממערך טיפולי מולטי דיסציפלינרי. במקביל למשטר התרופתי חשב להשקיע רבות בטיפול שמחזק את המיומנויות הלקויות של האדם וללמד אותו להתמודד עם הקשיים שמציבה ההפרעה ממנה הוא סובל ללא הטיפול התרופתי.
מילים אחרונות לסיום על התרופה שקרויה בפי הציבור הרחב – ריטלין. אמנם היא יעילה מאוד בתחום של הפרעות קשב וריכוז, אבל לא פשוט לאתר את המינון המתאים כיוון שמדובר על קשת רחבה כל כך של סימפטומים, תסמינים ודרגות חומרה.