טיפול קוגנטיבי התנהגותי

לצערנו טיפול קוגנטיבי התנהגותי אצל ילדים הוא פחות וודאי ופחות נחקר וזאת משום שרק בעשור האחרון התחילו לעשות את ההבדלה בין טיפול התנהגותי בילדים לבין טיפול אצל מבוגרים. אך ככל שעובר הזמן ניתן לראות שילדים שטופלו בסוג טיפול שכזה נשארו יציבים נפשית לאורך זמן עד להגיעם לחיים הבוגרים ולא נאלצו להשתמש בתרופות. משמע, הטיפול הזה נמצא יעיל ואפקטיבי יותר מטיפול תרופתי שניתן בשלב מאוחר יותר בחיים. רוב המחקרים נעשו על טיפולים בחרדה ודיכאון וניתן היה לראות שהתופעה לא חזרה על עצמה שנית מאחר והילד המתבגר או הצעיר סיגל לעצמו דפוסי התנהגות שנטמעו בו חזק כל כך והצליחו להתגבר על כל בעיה ניורולוגית שהייתה קיימת אם הייתה. מאידך טיפול קוגנטיבי התנהגותי עוד לא הגיע למיצוי בתחום המחקר וישנן פינות רבות שעוד לא הוכחו כיעילות יותר מטיפולים אחרים, לכן שני לוי מילמן דואגת להעניק לכל מטופל שלה תוכנית טיפולית שמותאמת באופן אישי ויכולה להוציא את המקסימום מהטיפול ומעלה את הסיכויים משמעותית להצלחה ארוכת טווח.

מתי מבינים שזה הזמן ללכת לטיפול קוגנטיבי התנהגותי?

כאשר הורה מבחין במשהו שאינו מתנהל כשורה וחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים. לא מדובר בתחושות חיוביות אלא רק בתחושות שליליות שיכולות לעורר אצל הילדים דיכאון ילדות, עצב, פחדים וחרדות ואפילו התקפי זעם בלתי נשלטים. ישנן תופעות שונות שצריכות להוות לנו כנורת אזהרה והן: אם הילד מתחיל לדבר על מפלצות שמתחבאות במקומות שונים בחדרו או בבית, כאשר הילד מתחיל להביע פחד מוקצן בעת עזיבת ההורה אותו בגן או בבית הספר, כאשר הילד נתקף בכעסים בלתי נשלטים שיכולים להיגרר למצב של שבירת חפצים או טריקת דלתות, כאשר הילד מתחיל להראות סימני אלימות מול הסביבה הקרובה והמוכרת שלו. כל אלה סימנים לא טובים שמעידים על מצוקה מסוימת שחשוב לאבחן אותה בזמן הנכון ולמנוע מהילד חיים מלאי סבל ואי הבנות.

 

כאשר מדובר בילד פעוט ההורה צריך לחבוק וללוות אותו לאורך כל הטיפול, משמע כל פגישה נעשית באופן מלא של הילד עם ההורה אל מול המטפל, אך בגילאים מאוחרים יותר בהם הילדים דורשים מעט יותר אינטימיות ישנם מפגשים שיתנהלו אך ורק עם הילדים עצמם בזמן שההורה ממתין להדרכות מדויקות מצד המטופל. תוך כדי המפגש של המטפל עם הילד נכנס המטפל לעולמו, שיכול להיות סבוך ומלא כאבים שההורה לעולם לא ייחס להם חשיבות. תוך כדי התנהלות שיכולה להיות שונה מעט מהתנהלות טיפולית של מבוגר ניתן יהיה להכיר את עולמו המופלא ואת הגישה אליה הילד מגיב בצורה הטובה ביותר. עם הזמן הקליניקה הופכת להיות מקום מוכר ונוח לילד ומאפשרת לו לחשוף פרטים שלא היה מוצא לנכון לחשוף במקום אחר, ההיכרות הנוחה והנעימה עם המטפל עוזרת לילד להתמודד עם לחצים ובעיות שבחוץ נראות לו כמו אסון גדול שמאיים עליו ומפחיד אותו. מפגשים בודדים עוזרים לילד ולהורה כמובן לרכוש כמה שיותר כלים להתמודדות עם אותם המצבים מחוץ לקליניקה המוכרת והשליטה העצמית אליה מגיע הילד בסוף הטיפול הקונגטיבי התנהגותי משרה עליו תחושת ביטחון ותחושת בגרות אליה ייחל להגיע כבר זמן מה.