תחום החקר של לקויות הלמידה הולך ומתפתח בשנים האחרונות, וקיימות כיום לא מעט תורות ואסכולות המנסות לאתר מקורות ופתרונות לבעיות הלמידה והקשב בקרב ילדים ומבוגרים. היעד הסופי של האבחונים הללו וכל המחקרים בנושא הוא לסייע…
לקויות למידה והפנייה אל אבחון דידקטי בצפון, מרכז ודרום הארץ
תחום החקר של לקויות הלמידה הולך ומתפתח בשנים האחרונות, וקיימות כיום לא מעט תורות ואסכולות המנסות לאתר מקורות ופתרונות לבעיות הלמידה והקשב בקרב ילדים ומבוגרים. היעד הסופי של האבחונים הללו וכל המחקרים בנושא הוא לסייע לכל לקוי למידה למצות באופן מיטבי את הפוטנציאל הטמון בו, ולהשתלב במסגרת החינוכית והלימודית יחד עם כולם. ההגדרה "לקויות למידה" מאגדת בתוכה גורמים וסוגים לא מעטים של בעיות וקשיים לימודיים, הנובעים ממקורות שונים ומשפיעים באופנים שונים על הלוקים בהם. זאת ועוד, גם אם באופן היפותטי מתקיימת אותה לקות הלמידה, ובאותה העוצמה בשני אנשים שונים, היא תבוא לידי ביטוי בדרכים שונות בשל התנאים הסביבתיים האינדיבידואלים לכל בעל לקות. השלב הראשוני בדרך לטיפול בלקות הלמידה הוא האבחון הדידקטי. כיום ישנם מכוני אבחון בכל רחבי הארץ, וניתן לפנות אל אבחון דידקטי בצפון, מרכז ודרום הארץ.
חשיבותו של האבחון הדידקטי
תחת מטריית לקויות הלמידה ניתן למצוא את לקויות הלמידה הקלאסיות כמו הדיסלקציה, הדיסגרפיה והדיסקלקוליה, וכן לקויות למידה נוספות כמו הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה בלתי מילוליות, לקויות שפתיות, לקויות על רקע קשיים פסיכולוגיים, רגשיים או חברתיים. בנוסף לכל אלו קיימות לעתים גם בעיות רפואיות כמו הפרעות שינה, אפילפסיה, אסטמה, לקויות ראייה, לקויות שמיעה ואי ויסות חושי, כשהמכנה המשותף שלהן הוא ההשלכות על הלמידה, והקשיים שהבעיות הללו עלולות להערים על הלומד. אבחון דידקטי נועד לאתר ולסווג את הקשיים והגורמים להם. במידת הצורך ממליץ המאבחן להפנות את המאובחן לאנשי מקצוע נוספים כמו רופאים, פסיכולוגים, קלינאי תקשורת, ריפוי בעיסוק וכדומה. את חשיבותו של האבחון הדידקטי ניתן להסביר באמצעות ניסיון הסרק לקדם את התלמיד על ידי שיעורים פרטניים, כשהגורם האמיתי לקושי הלימודי הוא בעיית ראייה או שמיעה בלתי מאובחנת.
סוגי האבחונים הדידקטיים
האבחון הדידקטי הבסיסי הוא האבחון הדידקטי הכללי בעברית. מטרתו המרכזית של האבחון הדידקטי היא לבדוק בראש ובראשונה האם אכן קיימת לקות למידה. האבחון עוסק באיתור כשריו וקשייו של התלמיד בהיבט הלימודי, תוך מיפוי ואפיון מיומנויות הלמידה הבסיסיות כמו כישורי קריאה וכתיבה, יכולות קוגניטיביות, הבעה בכתב ובעל פה, הבנת הנקרא, אסטרטגיות הלמידה וכדומה. האבחון הדידקטי משמש לצורך תכנון ההתערבות הטיפולית, ומציע למערכת החינוך דרכים להוראה והתאמות במבחנים, בהסתמך על הקשיים שנחשפו באבחון. האבחון נערך על ידי מאבחן דידקטי מומחה אשר הוסמך מטעם משרד החינוך. אבחון דידקטי במתמטיקה נועד לבחון חשד לקיום לקות בסיסית במתמטיקה, ולהצביע על קשיים, ידע ויכולות חשבוניות כמו הבנה סידורית וכמותית של מספרים, גיאומטריה, פעולות חשבוניות וחישובים בהתאם לרמת הגיל. אבחונים נוספים הם אבחון מוכנות לכיתה א" ואבחון דידקטי באנגלית.
אבחונים דידקטיים בגיל המבוגר
בסיסן של לקויות הלמידה הינו אנטומי-פיזיולוגי תורשתי, הן מולדות ואינן חולפות עם הגיל. אמנם נהוג לקשר את לקויות הלמידה אל ילדים, אך בפועל ילד המתקשה בקריאה ובכתיבה יגדל להיות מבוגר המתקשה באותם התחומים בדיוק. אמנם, מבוגרים לקויי למידה אולי ישלטו במיומנויות הללו טוב יותר מאשר בילדותם, ואולם עדיין הלקות תמנע מהם לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם, יחסית למנת משכלם. לקויות למידה מוגדרות כלקויות אשר פוגעות בהיבט האקדמי, אך בפועל הן עשויות לפגוע בהיבטים הרחבים של החיים. אדם לקוי למידה עשוי להחמיץ לימודים אקדמיים, גם אם מנת משכלו גבוהה מן הממוצע. ההשלכות לכך הן בתחום המקצועי, אך ישנן השלכות גם בחיי היומיום כמו קריאת חוזים, כתיבת צ'קים, קריאת ספרים ועיתונים, מילוי דוחות, צפייה בסרט בעל כתוביות ואפילו בדיקת חשבונית הקניות בסופרמרקט. כל המשימות הללו הופכות עבור לקויי הלמידה למשימות מביכות וקשות. לאבחון דידקטי אין גיל בדיוק כפי שלקות הלמידה מתלווה אל האדם לכל אורך חייו. אבחון וטיפול בלקויות הלמידה עשוי לשפר את איכות החיים באופן משמעותי, ולכן, במידה ועולה החשד ללקות כזו, מומלץ לפנות לאבחון.
נכתב ע"י: פורטל אבחון