כיצד מאבחנים את הפרעת הקשב והריכוז?
הפרעת הקשב איננה מחלה כי אם הפרעה אשר נובעת מכשל בהתפתחות הפתולוגית במערכת העצבים המרכזית, על כן אבחון קשב וריכוז איננו יכול להיעשות דרך בדיקות מעבדה, אלא בהסתמך על הערכת קיום מאפייני התסמינים באופן תפקודו של הילד. לשם ההליך האבחנתי, עולה הצורך באיסוף נתונים רבים אשר נוגעים לילד עצמו, למשפחתו ולתפקודו בסביבות השונות ובבית הספר בפרט. באשר למשפחה, התשאול יתמקד בנקודות המרכזיות המטרידות את ההורים בהיבט הלימודי, התפקודי, החברתי וההתנהגותי, והם יתושאלו לגבי הפרטים המטרידים אותם, כמו תת השגיות בלימודים, חוסר ארגון, חוסר משמעת וכדומה.
שלב בדיקת הרקע של הפרעת הקשב
אחת המטרות החשובות במהלך אבחון קשב וריכוז היא חשיפת הרקע להפרעה, מתי החלו התסמינים, וכיצד הם התפתחו במהלך הזמן. חשיפת הרקע כוללת אירועים חשובים לציון כמו מוות, גירושין או מחלה קשה של אחד מבני המשפחה, וכן פרטים מעברו של הילד כמו פגות, קשיים במהלך ההיריון או בלידה או מחלות קשות. בהיבט הלימודי והחברתי נבחנים התפקוד בבית הספר ורמת ההישגים, ציות לחוקים, קבלת משמעת ומקובלות חברתית. תשאול הילד יבחן את נקודת המבט שלו לגבי דרך תפקודו, יחסיו אל המשפחה, וכן יחסו אל בית הספר ולחברים.
שלב איסוף הנתונים מן "השטח"
ראיון עם ההורה והילד הינם הבסיס הראשוני לאבחון הפרעת הקשב, אך יחד עם זאת לא תמיד ניתן להעריך נכונה בעת האבחון את הפרעת הקשב, משום שהתרחיש במרפאה של רופא בודק מול ילד נבדק שונה לחלוטין מן המציאות בכיתה הצפופה בעלת ארבעים תלמידים בקירוב. משום כך עולה לעתים הצורך באיסוף הנתונים גם מן "מהשטח", באמצעות דיווח מהצוות החינוכי לגבי הילד, רמת הישגיו, התנהגותו ויכולת הלמידה שלו. ישנם מספר שאלונים להערכת רמת התפקוד, אותם מתבקש הצוות החינוכי למלא, לשם הערכת התפקוד של הילד גם במסגרת בית הספר.
מהו האבחון הדידקטי?
בנוסף לשאלונים ולתחקור יישנן בדיקות נוספות אשר עשויות לעמוד על הפרק, לשם הענקת תמונת מצב כוללנית במידת האפשר על אופי ההפרעה. שתי הבדיקות השכיחות ביותר הן הבדיקה הדידקטית והבדיקה הפסיכו דידקטית, שהינן היחידות כיום המוכרות מטעם משרד החינוך למתן התאמות במבחנים. האבחון הדידקטי משמש כבסיס חיוני לכל בדיקה של מיומנויות הלמידה. האבחון כולל בדיקת יכולות קוגניטיביות, כישורי הקריאה, כישורי הכתיבה והבנת הנקרא. האבחון הדידקטי במתמטיקה מתמקד ביכולות החשיבה המתמטית ובהבנה המרחבית ביחס לקבוצת הגיל. במידת הצורך ניתן לקיים גם אבחון דידקטי באנגלית.
מהו האבחון הפסיכו דידקטי?
האבחון הפסיכו דידקטי משמש כאבחון פסיכולוגי מורחב, שמטרתו להעריך את הפוטנציאל האינטלקטואלי של הילד, וכן את ההשפעות הקוגניטיביות והרגשיות על תהליכי למידה שלו. זהו למעשה שילוב של אבחון דידקטי יחד עם אבחון פסיכולוגי, והוא חיוני לשם קבלת התאמות במבחנים, בהתאם לדרישות משרד החינוך. אבחונים נוספים הם אבחוני הקשב הממוחשבים, כשהמפורסם שבהם הוא מבדק TOVA, שהינו למעשה האבחון הממוחשב הראשון בו השתמשו ככלי סיוע לאבחון הפרעות הקשב. אבחונים ממוחשבים חדישים ואמינים יותר הם אבחון BRC ואבחון מוקסו. אבחונים נוספים נועדו לשלול מצבים גופניים כמו שלילת אפילפסיה, אבחון במכון שינה, בדיקות ראיה ושמיעה וכדומה.