כאשר רובנו שומעים את המונח "הפרעת קשב וריכוז", האסוציאציה הראשונה שלנו היא כמעט תמיד התחום הלימודי. רובנו מתייחסים אל ההפרעה כאל משהו שמפריע לתלמיד לשבת בשיעור, לקלוט חומר, לשמור על כללי המשמעת בכיתה וכיוב'. כל הנקודות הנ"ל הן נכונות…
הפרעת קשב וריכוז- מדוע חשוב לאבחן?
כאשר רובנו שומעים את המונח "הפרעת קשב וריכוז", האסוציאציה הראשונה שלנו היא כמעט תמיד התחום הלימודי. רובנו מתייחסים אל ההפרעה כאל משהו שמפריע לתלמיד לשבת בשיעור, לקלוט חומר, לשמור על כללי המשמעת בכיתה וכיוב'. כל הנקודות הנ"ל הן נכונות בהחלט, ולהפרעת קשב וריכוז השפעה משמעותית עליהן, אך יש נקודה נוספת בעייתית וחשובה לא פחות: להפרעת קשב וריכוז השלכות מרחיקות לכת על מצבו הרגשי ורווחתו של הילד הסובל ממנה. הם עלולים לחוש, מול המבוגרים בסביבתם (הורים ואנשי המסגרת החינוכית), כי הם מאכזבים ומתסכלים, ובפרט במקרים של הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות- הם עשויים לקלוט מהסביבה את המסר שהם מעייפים ומתישים. כל אלה הופכים את הילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז למועד במיוחד לתסכול, מצוקה נפשית ופגיעה בדימוי העצמי.
בעוד שההפרעה היא כרונית (ולכן לא ניתן "להחלים" ממנה), כן ניתן באמצעות טיפול נכון להביא את הילד לתפקד באופן תקין, להעצים אותו ולמצוא את נקודות החוזק שלו שיאפשרו לילד לחיות חיים שמחים ומלאים. מסיבה זו, אבחון נכון הוא חשוב במיוחד.
MOXO – אבחון חדשני להפרעת קשב וריכוז
MOXO הינו מבדק ממוחשב להפרעת קשב וריכוז, שפותח בשיתוף פעולה ישראלי-הולנדי. המבדק מכיל שמונה שלבים: ללא מסיחים, מסיחים ויזואליים מועטים, מסיחים ויזואליים מרובים, מסיחים אודיטורים מועטים, מסיחים אודיטורים מרובים, מסיחים משולבים מועטים, מסיחים משולבים מרובים, ללא מסיחים.
MOXO הוא כיום המבדק החדשני והיעיל ביותר הקיים בשוק ומיועד לאבחון הפרעת קשב וריכוז המוגדרת כהפרעה קוגניטיבית – התנהגותית.
בעוד שכלי האבחון המסורתיים הנהוגים בשימוש ברחבי העולם בעשורים האחרונים רמת דיוקם לוקה בחסר עם נטייה "לפספס". בנוסף, הם נתנו תשובה של כן או לא לשאלת קיומה של הפרעת קשב וריכוז, אך לא אפשרו קבלת תמונה מפורטת של התפקוד במבדק. ל-MOXO יתרון על המבחנים הקיימים: רמת הדיוק הסטטיסטית שלו גבוהה באופן מובהק (ודאות של 90% ומעלה), ומבוססת על נורמות בינלאומיות עדכניות.
המדדים הקשביים, אותם מודד המבדק, הם הערכים המרכיבים הפרעת קשב, כפי שמוגדר ע"י ה IV-DSM וכוללים: קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.
המבדק מתייחס לכל אחד מהמדדים ואף מפריד בין תגובות היפראקטיביות לתגובות אימפולסיביות. בנוסף, המבדק מתייחס לערך נוסף – תיזמון (היכולת לבצע את המשימה במסגרת זמן מוגדר(. באופן זה ניתן להגדיר מספר רב של "תתי- סוגים" שונים של הפרעת קשב ולהפיק פרופיל קשבי של המאובחן, בו נמסר פירוט לגבי רמת תפקודו בארבעת המדדים הקשביים, אותם מודד המבדק. כל מדד נמדד כמותית וביחס לנורמה (גיל ומגדר) וכמותית תחת השפעה סביבתית אותה מדמה מערכת מסיחים. ארבעת המדדים ביחד מייצרים פרופיל קשבי אישי ומאפשרים תמונת מצב מדויקת של התפקוד הקשבי. אנו מקבלים מידע בצורה אובייקטיבית וכמותית. באמצעות הפרופיל הקשבי ניתן לגבש דגשים לתכנון הטיפול המיטבי בהמשך הדרך. אתי מץ עושה שימוש במבדק ה-MOXO בעבודתה, ומזמינה הורים לילדים ומתבגרים החושדים בקיומה של הפרעת קשב וריכוז לפנות אליה על מנת לערוך ברור מקיף ואמין בנושא.
נכתב ע"י: פורטל קשב וריכוז