בגרות צעירה כשלב התפתחותי – קרת הינה מרכז רב-תחומי לייעוץ, אבחון וטיפול המתמחה בבניית מסלול טיפולי
, אינדיווידואלי, במטרה לתת מענה לצרכים השונים…
שירותי ייעוץ וטיפול למבוגרים צעירים
קרת הינה מרכז רב-תחומי לייעוץ, אבחון וטיפול המתמחה בבניית מסלול טיפולי אינדיווידואלי,
במטרה לתת מענה לצרכים השונים של הפונים אלינו. הקליניקה מציעה קשת רחבה ומגוונת של כלים טיפוליים, שמותאמים אישית לצורכי הפונים.
הבגרות הצעירה הינה שלב התפתחותי שעיקרו סדרה של בחירות משמעותיות: יציאה לעצמאות, בחירת מקצוע, ניהול חיים עצמאיים בפעם הראשונה וזוגיות ראשונה משמעותית.
ההתנהלות בגיל זה מלווה בעוצמה רגשית רבה, אשר לא פעם מתבטאת בתסכול, בחרדה ובאכזבה.
זאת, בין השאר, בגלל גודל הפער בין רצונות היחיד לבין המפגש הקשה עם מגבלות המציאות. לעתים קונפליקט זה מתעצם לכדי משבר.
קליניקת קרת שמה דגש על יצירת אינטגרציה ייעוצית וטיפולית שתוביל להתמודדות גמישה עם הקשיים שמתעוררים הן בעולם הפנימי והן בעולם החיצוני.
הטיפול וייעוץ למבוגרים צעירים בגילאי הבגרות הצעירה נעשה מתוך הבנת השלב ההתפתחותי – שעיקרו סדרה של בחירות משמעותיות: יציאה לעצמאות, בחירת מקצוע, ניהול חיים עצמאיים בפעם הראשונה, זוגיות ראשונה משמעותית.
פעמים רבות מבוגרים צעירים סובלים מחוסר כיוון אובדן דרך, פנטזיות בלתי ניתנות למימוש, תלות כלכלית ונפשית בהוריהם,בדידות,קושי בקיום זוגיות ועוד. אנו רואים בתקופת חיים זו צומת התפתחותית משמעותית.
אנו מאמינים כי עזרה לצעירים בצומת החיים בה הם נמצאים, תאפשר להם להשתלב בחברה ובמעגל העבודה באופן פורה יותר ותעזור במניעת קיבוע הקשיים והמצוקה לאורך חייהם.
"מסע של בגרות צעירה" – פרספקטיבה פסיכולוגית של שלב התפתחותי
לא מעט תיאוריה עוסקת בשלבי ההתפתחות המוקדמים של האדם, באופן הכולל את המעבר בין ינקות, ילדות והתבגרות. מאידך, מעטים התיאורטיקנים המתארים את שלבי הבגרות הצעירה. אחד מאותם אלו הינו הפסיכולוג ג'פרי ג'נסן ארנט (1995), אשר כינה את תקופת הבגרות הצעירה בשם "בגרות מתעוררת",
אותה הצליח לתאר בעזרת חמישה מרכיבים מרכזיים:
1. "חקירה העצמית": שלב של חיפוש וסקירה של "העולם החיצוני", לצד קבלת החלטות בנושא בחירת תחומי עניין ונתיבים אקדמיים ותעסוקתיים.
2. "אי-יציבות התפתחותית": לאורך שנות ה-20 וה-30 ישנה תנועתיות התפתחותית רבה, הכרוכה בין סקירה ומעבר תיאורטי (שינויי תפיסות ותחומי עניין) ופיזי (מעבר בין מסגרות תעסוקתיות ואקדמיות או מערכות יחסים חברתיות) בין מסגרות שונות.
3. פיתוח אישי והתמקדות בפיתוח "העצמי": האוטונומיה והעצמאות האישית בתחילת הבגרות הצעירה מתאפיינת ב-"חופש בחירה" רחב יחסית, תוך ביטוי היכולת לנוע בין החלטות ובחירות ומגוונות המאפשרות את פיתוח "העצמי", הכולל: רכישת כלים להתמודדות אישית, הרחבת הפרספקטיבה התפיסתית והשקעה בפיתוח היכולות האישיות..
4. "עולם רגשי במעבר/דינאמי": שלב הבגרות הצעירה מלווה ברגשות "מעורבים" הנעים בין רגשות חיוביים של יצירה, שאיפות ועצמאות לבין פחד, חשש ואכזבה מן העתיד וציפיותיו.
5. "הזדמנות חדשה": "ההגעה" לתקופת הבגרות הצעירה – מלווה לרוב באמונה כי ניתן לשנות את העתיד האישי והסביבתי, תוך האמונה באפשרות של התנתקות מ-"גורל" המשפחה (בשונה מבחירות ההורים וחברי הקהילה הבוגרים יותר) הקיים, ושאיפה ל-"עולם עצמי חדש", השונה מן המוכר והקיים.
"הבגרות המתעוררת" על-פי ארנט (1995) מציירת את השילוב בין "שאיפות" ובין "אתגרים והתמודדויות", תחת מאפייני הבגרות הפיזיים של הצלחות וכישלונות, המשלבים תחושות של סיפוק ואכזבה – בהתאמה. ארנט מסכם תהליך זה על-פי הכלל: "גודל השאיפה כגודל האתגר".
לדבריו, ההתנסות ב-"מסעות" – הכוללים: מסגרות של תעסוקה ולימודים, שאיפות לקריירה, מערכות יחסים ותהליכים אישיים – במהלך תקופת ה-"בגרות הצעירה", הינה חשובה ומשמעותית. על-פי תפיסה זו, שלב בגרות זה הינו "קרקע פורייה" בעבור: הבניה של "העצמי", הגשמת מטרות אישיות, לצד רכישת כלים להתמודדות בהמשך דרכם של בוגרים צעירים.
בהתייחס לתפיסתו של ארנט, אין הדבר אומר כי מבוגרים צעירים אשר "שואפים לפסגות גבוהות" חשופים בהכרח לאכזבה או לתחושות תסכול משמעותיות, כחלק מן "האתגר" הכרוך ב-"דרך לפסגה". טענה זו ניתנת להסבר על-ידי ההפרדה התפיסתית בין המושגים "שאיפה" ו-"ציפייה".
הפרדה מסוג זה מאפשרת התמודדות אדפטיבית ו-"בריאה" עם כישלונות או "אי- הצלחות" – אשר הופכים ל-"חוויה בפני עצמה" בעבור בוגרות ובוגרים צעירים. יתרה מכך, לעיתים רבות שאיפותיהם של צעירים וצעירות במהלך הדרך עשויות להשתנות.
עם זאת, פעמים רבות ניצבת העובדה בפניהם של צעירות וצעירים – כי אין ביכולתם להגיע ל-"פסגה המיוחלת", או לחלופין הם מגלים כי הפסגה אליה צועדים איננה עוד יעד חשוב ומספק כפי שחשבו. למרות זאת, ובדומה ל-"טיול אמיתי" – חשוב לזכור כי רוב "תמונות הטיול" אינם התמונות הנשקפות מן "הפסגה", אלא דווקא התמונות שצולמו "במהלך הדרך". אותה דרך קשה, יפה, מאתגרת ורווית חוויות.
אותה דרך אשר הובילה אותנו ליעד.
לסיכום ומעבר ל-"אתגרי המסע" המשמעותיים, אתגר נוסף ומשמעותי, הינו הערכה והסיפוק מאותה הדרך "עצמה", מעבר ל-"יעדים" של המסעות השונים. הסיפוק מאותה "דרך מסע" הינו מטרה בפני עצמה. מטרה זו מאפשרת התמודדות יעילה ובריאה עם יעדים ופסגות אליהם אנו שואפים להגיע, תוך התמקדות באופק ולא באותה "נקודה ספציפית" אליה נגיע בסופו של דבר – בתום המסע.
אנו בקרת מאמינים כי: אנשים אינדיבידואלים = צרכים שונים = מסלולי טיפול שונים ומגוונים
שיהיה "מסע מוצלח"....
WWW.KERETCLINIC.ORG
טלפון: 03-6858242 , 054-4288535 פקס: 03-6858244