המדריך המלא אודות לקויות למידה
בניגוד לליקויים גופניים מולדים ונרכשים אשר פוגעים בתפקודים פיזיים בסיסיים, לקויות הלמידה הינן לקויות התפתחותיות אשר פוגעות בתפקודים מנטליים ולימודיים יסודיים אשר בהיעדרם שום פרט לא יוכל לרכוש כלים, אמצעים וידע חינוכיים בהתאם לגילו, מנת המשכל שלו והסקטור החברתי אשר אליו הוא משתייך. במילים אחרות, לקויות למידה פוגעות באופן קשה ואנוש בזכות וביכולת הראשיות והבסיסיות של כל אדם באשר הוא להתפתח ולצבור השכלה עיונית ומקצועית אשר תסייע לו בהמשך חייו. בנוסף, קטגוריית לקויות הלמידה מכילה שלושה סוגים עיקריים של לקויות ובעיקר את הבאות: דיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה. בנוסף, גם דיבור, כתיבה, קריאה וקשב וריכוז ברמה מוגבלת ונמוכה נחשבים ללקויות למידה. בנוסף, היות ולקויות הלמידה הינן מולדות, כלומר, מהוות חלק בלתי נפרד מן הביולוגיה והגנטיקה של הפרט אשר סובל מהן, אי אפשר להעלים אותן, אלא רק למזער את הנזקים שלהן באמצעות טיפול ייחודי בלקויות למידה.
על הסוגים השונים והעיקריים של לקויות למידה
כאמור, דיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה מרכיבים באופן כמעט מוחלט את קטגוריית לקויות הלמידה. הלכה למעשה, כאשר אומרים דיסלקציה, הכוונה הינה ללקויות למידה מולדות אשר מתמחות בהפרעה מאסיבית להליכים קוגניטיביים חיוניים כמו ארגון, עיבוד וניתוח מידע וגם פגיעה בכישורי שפה כמו קריאה, דיבור וכתיבה. בנוסף, לקות למידה זו נחשבת לא רק לאחת החמורות, אלא גם לאחת הנפוצות. עכשיו, דיסגרפיה הינה לקות מולדת נוספת, ולקות אשר הגילוי העיקרי שלה הינו כתיבה לקויה, כלומר, באה לידי ביטוי בדמותו של כתב יד לא ברור וקשה ביותר לקריאה, ריבוי שגיאות כתיב ועוד. בנוסף, לקות למידה זו דורשת מן הפרט אשר סובל ממנה להשקיע מאמץ רב בעת תהליך הכתיבה. בכל הנוגע לדיסקלקוליה, מדובר בלקות למידה מולדת נוספת אשר רלוונטית בעיקר לזירת המתמטיקה. ככזאת, היא מערימה קשיים רבים בעת תהליך למידת המתמטיקה, הבנה ויישום של תיאוריות וחישובים מתמטיים, ביצוע של שגיאות חישוב רבות ועוד. בנוסף, מבחינת התסמינים, לכל לקויות הלמידה האמורות מתווספים גם גילויים של הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות.
אבחון לקויות למידה הינו פעולה נדרשת ומתבקשת ביותר
ניתן לסכם את כל האמור לעיל בעובדה, כי, לקויות למידה הינן לקויות אשר חובה לטפל בהן – ומוטב מוקדם ככל האפשר, וזאת על מנת למנוע פגיעה קשה ובלתי הפיכה ברמת ואיכות ההתפתחות הלימודית של הפרטים אשר סובלים מהן. יחד עם זאת, טיפול חיוני ואפקטיבי יכול לבוא לידי ביטוי אך ורק לאחר אבחון מקצועי, מקיף ויסודי ביותר. לרוב, קיימים לא מעט סוגים של אבחונים ובעיקר אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי ואבחון פסיכולוגי. כל האבחונים, ללא שום יוצא מן הכלל, שמים לעצמם את המטרות הבאות: אישוש או הפרכה של תלונות אודות לקות למידה כזאת או אחרת, כמו גילויים ותסמינים שלה / מיפוי גילויי הלקות, הסיבות והגורמים לה, אבל גם הקשיים והיכולות של המאובחן / יצירת תוכנית עבודה לימודים מותאמת באופן אישי לצרכיו ויכולותיו של המאובחן / קבלת זכאות לסיוע פדגוגי, מקצועי וכלכלי מאת מערכת החינוך והמוסד החינוכי אשר בו לומד הפרט / שיפור תהליכי הלמידה, וכלי ואמצעי הלימוד של המאובחן ועוד. מבחינת כל מה שנוגע לבעלי מקצוע רלוונטיים מבחינת ביצוע האבחון של לקויות למידה, מומלץ לפנות בעיקר לפסיכולוגיים (מעולים בעבור ביצוע אבחון פסיכולוגי), קלינאי תקשורת (חיוניים ביותר בעבור אבחון, מיפוי וסיווג קשיים בתחום השפה), מרפאים בעיסוק (מנתחים ומרפאים באופן יסודי ביותר כשלים וקשיים מוטוריים ותחושתיים), פסיכיאטרים ונוירולוגיים (מעולים בעבור אבחון של הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות) ואנשי חינוך והוראה מתמחים בתחום האבחון.