בהפרעת קשב וריכוז נפגעת שורה של יכולות המאפשרות לאדם להתנהל באופן יעיל בסביבתו ובמסגרת השגרה היומיומית שלו, במיוחד בתחום הלימודי (אך לא רק בו). יכולות אלה כוללות את היכולת להתמקד לאורך זמן, להימנע מהיסח דעת, לבצע מספר משימות בו זמנית באופן יעיל, "לעבור" בקלות ממשימה למשימה וכד'…
הפרעת קשב וריכוז- חשיבותו של אבחון
בהפרעת קשב וריכוז נפגעת שורה של יכולות המאפשרות לאדם להתנהל באופן יעיל בסביבתו ובמסגרת השגרה היומיומית שלו, במיוחד בתחום הלימודי (אך לא רק בו). יכולות אלה כוללות את היכולת להתמקד לאורך זמן, להימנע מהיסח דעת, לבצע מספר משימות בו זמנית באופן יעיל, "לעבור" בקלות ממשימה למשימה וכד'. בנוסף, בעלי הפרעת קשב מאופיינים לא פעם בהתנהגויות היפראקטיביות ואימפולסיביות. כמה נקודות לגבי הפרעת קשב וריכוז הופכות אבחון נכון של הקשיים לחשוב במיוחד: ראשית, הפרעת קשב וריכוז היא הנפוצה מבין ההפרעות הנוירו- התפתחותיות בקרב ילדים ומתבגרים בגילאי בית הספר (ההערכות מדברות על 5-10% מקרב גילאים אלה). כהפרעה נוירו- התפתחותית, היא מולדת וכרונית- לא ניתן "לרפא" אותה- אך אין פירוש הדבר שאין מה לעשות איתה. ניתן בהחלט, באמצעות טיפול נכון, להביא את המתמודדים עם ההפרעה לתפקוד לימודי תקין. לבסוף, השלכות ההפרעה אינן מסתכמות בקושי לימודי. במיוחד בגילאים הצעירים, ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מועדים יותר מבני גילם לסבול מצוקה רגשית ותסכול. לרוב הם נושאים עמם מטען ארוך של כשלון, תחושת נחיתות ואכזבה. בקרב ילדים היפראקטיביים, נפוצה התחושה כי הם אינם מצליחים למצוא את מקומם בחברת הילדים, וכי חבריהם לכיתה מתקשים להכיל את פעלתנות היתר שלהם. כל אלה הופכים את הבנת מהות הקושי באמצעות אבחון מתאים לחשוב במיוחד, בהיותו צעד ראשון בדרך לטיפול נכון.
אבחון הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התנהגותית- ביצועית. כלומר- היא פוגעת בביצועים של האדם במשימות ומטלות הדורשות גיוס של משאבי הקשב והריכוז. לכן, גם אבחון ההפרעה עובר דרך ביצועי המאובחן במטלות כאלה. הכלים המשמשים כיום לאבחון הפרעת קשב וריכוז לרוב ממוקדים במטלה ממוחשבת, הדורשת מהמאובחן להתמקד בגירוי מונוטוני ומשעמם, ולהגיב באופן מסוים (לחיצת כפתור לרוב) לגירוי מטרה. היבטים שונים בביצוע המטלה, כגון מידת הדיוק של המאובחן או זמני התגובה שלו, מושווים לנורמות הסטטיסטיות המצופות ממנו (על פי גילו או מספר שנות הלימוד שלו). בשנים האחרונות הוכנס לשימוש במרכז יהבים ה- MOXO, אבחון ממוחשב להפרעת קשב וריכוז המתבסס גם הוא על עקרונות אלה, בתוספת מסיחים קוליים וויזואליים, המדמים את סביבות העבודה והלמידה עמן מתמודדים בעלי הפרעת קשב וריכוז.
מרכז יהבים רואה באבחון צעד משמעותי בדרך לשיפור התפקוד ואיכות החיים, ומחיל על התחום את אותם סטנדרטים גבוהים המנחים אותו בכל שאר התחומים והשירותים שהוא מספק.
נכתב ע"י: פורטל אבחון