הפרעות קשב וריכוז – בעיות תזמון והתמדה:
הפרעת קשב וריכוז, או בשמה המקצועי ADHD היא הפרעה הקשורה להליכים קוגנטיבים והתנהגותיים, הנגרמת כתוצאה ממספר רב של גורמים שחלקם קשורים לפיזיולוגיה ותורשה וחלקם הינם גורמים סביבתיים הנרכשים לאורך חייהם של הסובלים מההפרעה. מחקרים ומבחנים שפותחו בעשורים האחרונים הצליחו לבודד מספר מאפיינים בולטים הקשורים קשר הדוק להפרעה. חולה הסובל מההפרעה עלול לסבול מסימפטום בודד או מספר סימפטומים מצורפים של ההפרעה. הסימפטומים העיקריים הקשורים ל ADHD הם הפרעות קשב – או חוסר יכולת להתמיד בריכוז וקשב במשימות ומטלות בסיסיות, היפראקטיביות – התנהגות פיזיולוגית המאופיינת בחוסר שקט וברצון מתמיד להיות בתנועה או פעילות גופנית, ואימפולסיביות – פעילות ופעולות הנובעות מתוך דחף בלי ניתן לשליטה הפוגעת ביכולתו של הסובל מההפרעה לפעול באופן תקין בסביבתו הטבעית ולשתף פעולה עם מסגרות ואנשים הפועלים מולו.
על הפרעת קשב וריכוז ועמידה בזמנים:
כאשר אנו בוחנים את המאפיינים העיקריים של הפרעת קשב וריכוז, לא נראה על פניו כי יש סיבה לבעיות של סובלים מההפרעה עם זמנים ועמידה במשימות התחומות בזמן, אולם בפועל ידוע כי זוהי אחת הבעיות הנפוצות אצל הסובלים מההפרעה. חלק לא מבוטל מהובלים מ ADHD מראים קושי ברור להתמודד עם מטלות, אפילו פשוטות ביותר, כאשר אלה תחומות בזמן מוגדר. אולם בדיקה עמוקה יותר קושרת קשר ברור בין התופעה לבין חוסר היכולת להיות קשוב ומרוכז לאורך זמן מוגדר. התיחום בזמן הופך את המטלה ממטלה פשוטה למטלה הדורשת ארגון מחשבתי מדוייק ומהיר ושליטה באורך הזמן המוקדש לביצוע כל חלק מחלקי המטלה. חולה הסובל מהפרעת קשב, יתקשה לבצע את כל הפעולות הללו ולהתרכז לאורך זמן ארוך בביצוע המשימה ולמעשה רב הסובלים מההפרעה יעדיפו לנטוש את ביצוע המשימה או לחילופין להפנות את תשומת ליבם לאירועים אחרים המתרחשים בסביבתם. לסובלים מההפרעה דרוש זמן רב יותר להתמודד עם בעיות הדורשות ריכוז לאורך זמן והם מסוגלים לבצע עיבוד של תהליכים במקטעים קצרים שביניהם מוסבת תשומת הלב שלהם לגירויים אחרים בסביבה. זוהי אחת הסיבות המובהקות לכשלונם של ילדים ומבוגרים במבחנים הנערכים במסגרת בית הספר או האוניברסיטה, שבהם לא קיימת התייחסות לצורך המיוחד של הסובלים מהתופעה, ובסיכומו של דבר הם מוגדרים ונתפסים בעיני המערכת כחלשים וחסרי יכולת.
אבחון נכון של בעיות בהגדרת זמן:
שוק האבחונים מציע כיום מספר רב של שיטות אבחון אשר לכל אחת יש את היתרונות מול מבחנים אחרים. מבחנים רבים מתמקדים באיתור הסימפטומים הביולוגיים בעוד מבחנים אחרים מאתרים אלמנטים נלווים לסימפטומים העיקריים. המבדקים הבוחנים את בעיית התזמון נערכים על פני פרקי זמן ארוכים יותר על מנת להבדיל בין אנשים "איטיים" אשר אינם סובלים מהפרעת קשב וריכוז, לבין הסובלים מההפרעה, שהאיטיות שלהם היא תוצאה ישירה של ההפרעה ולא יכולת אישית מופחתת. ישנה חשיבות באבחון בעיות תזמון מעבר להבחנה בין אדם בריא לאדם הסובל מההפרעה. שכן יש אפשרות שבה שני אנשים הסובלים מההפרעה יראו את אותם תסמינים אך לא אצל שניהם תהיה בעיה בהגדרות זמנים, מה שיוביל לטיפול שונה, בין אם מבחינה תרופתית ובין אם מבחינה קוגניטיבית. אבחון מדויק יותר של הבעיה יאפשר למטפלים להעניק לחולה את הכלים המתאימים לו ביותר לביצוע המשימות בהן הוא מתקשה. כך למשל יוכלו תלמידים להגיש עבודה בנושא הנבחן במקום להבחן עם חבריו לכתה, והציון שייקבע לו יהיה קשור ליכולתו האישית לבטא את החומר הנלמד בצורה איכותית המתארת את התשובות הרצויות במבחן הרגיל. על ידי שינוי הגישה והתאמת המטלות לסובלים מההפרעה, תתגלה יכולתו האמיתית של החולה, מעמדו החברתי ישתפר, ויכולתו לעמוד במשימות תשתפר לאין ערוך.
הפרעות קשב וריכוז – בעיות תזמון והתמדה: