בעשור האחרון עלתה למודעות הציבור אחת הבעיות הנפוצות ביותר והשכיחות ביותר כיום, בעולם המערבי – הפרעת קשב וריכוז. שמה של התופעה כביכול מייצג בעיה בעלת מאפיין יחיד, אך האמת היא שהתופעה מכסה קשת רחבה של מאפיינים הפוגעים באופן המשתנה מחולה לחולה.
בעשור האחרון עלתה למודעות הציבור אחת הבעיות הנפוצות ביותר והשכיחות ביותר כיום, בעולם המערבי – הפרעת קשב וריכוז. שמה של התופעה כביכול מייצג בעיה בעלת מאפיין יחיד, אך האמת היא שהתופעה מכסה קשת רחבה של מאפיינים הפוגעים באופן המשתנה מחולה לחולה. ההפרעה נועת בעיקר ממניעים פסיכולוגיים והתנהגותיים, ותפקודם של היומיומי של החולים מושפע באופן ישיר וללא אבחון וטיפול נכונים, עלולים החולים להיפגע באופן משמעותית ולסבול ממצב חברתי, השכלתי וכלכלי ירוד, וכל זאת מבלי שיהיו מודעים כלל לעובדה כי הבעיה ניתנת לאבחון וטיפול יעילים, וכי היום קיימות דרכים ידועות להתמודדות טובה עם המחלה.
מיהם נפגעי התופעה?
עם ההתקדמות במחקר המדעי על תופעת קשב וריכוז, התברר כי חלק לא מבוטל מנפגעי התופעה סובלים ממנה כבר בצעירותם. למעשה רבים מהילדים היום נמצאים בסבירות גבוהה לאבחון כסובלים מההפרעה. בעולם בו רמת הגירוי הפיזי והנפשי עולה מרגע לרגע, עולם שבו יש צורך להתמודד עם מספר רב של משימות ומטלות במקביל, קדמה טכנולוגית הדורשת שליטה ותשומת לב למספר מוקדי אירוע בו זמנית, לא פלא כי חלק מהילדים והמתבגרים אינם מצליחים לתפקד תמיד באופן סביר. אולם לא תמיד הבעיה היא חוסר יכולת או חוסר רצון של הילד להתמודד אלא הפרעה של ממש הנוגעת גם לפיזיולוגיה של מערכת העצבים המונעת ממנו להכשל במקום בו בני גילו האחרים מצליחים. בעולם המערבי מאובחנים כיום כעשירית מהילדים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז ברמה כזו או אחרת. אולם ילדים אינם הנפגעים היחידים, המודעות לבעיה העלתה אצל מבוגרים רבים את האפשרות כי כשלונותיהם להצליח בתחומים רבים למרות רצונם הרב להצליח, ייתכן ונבע מההפרעה, שלא אובחנה במועד עקב חוסר המודעות ששרר בתקופת ילדותם.
סיבות אפשריות להפרעה אצל ילדים:
אחת ההשערות הרווחות בקרב חוקרים ואנשי חינוך רבים היא כי אחד הגורמים המובילים בגרימת הפרעות קשב וריכוז, הוא אופיה של מערכת החינוך המודרנית והערכים אליה היא שואפת. מערכת החינוך במובן זה איננה כוללת את בתי הספר בלבד אלא מכלול של כל הגופים הקשורים בהשכלתו ובעיצובו של הילד בעידן המודרני. כך למשל מבחינת ההפרעה כוללת מערכת החינוך את ההורים, הגננות, המורים, המפקדים בצבא, החברים והמערכת להשכלה גבוהה. כל אלה יחד חוברים למערכת המשפיעה ומעצבת את הילד הסובל מההפרעה לאורך כל חייו. הדרישות והערכים אותם מציבים כל הגורמים הללו מעמידים לא אחת בפני הילד אתגרים קשים הגורמים ללחץ ניכר המשפיע באופן ישיר על הילד. הדרישה להצטיינות יתרה מתחיל כבר בגיל הרך,ממשיכה דרך הלימודים ואיננה מסתיימת לעולם. כך שעבור נפגעים רבים החיים עלולים להיות מסכת ארוכה של חיי לחץ ומועקה שהאדם לא מצליח להסיר ובכך נפגע תפקודו. בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית גם בכמות התלמידים הנמצאים בכל כיתה, מה שמוביל להתייחסות פחות אינדיבידואלית של המורה לצרכיו של כל תלמיד, ויצירת מערכת המייצרת ציונים בלבד, כאשר תלמידים מתקשים אשר אינם מצליחים לעמוד בקצב, פשוט נפלטים החוצה מהמערכת ומושארים נטושים בשוליה, דבר שיוביל לרמת השכלה ירודה ולפגיעה עתידית אפשרית במעמדו הכלכלי של אותו תלמיד.
אבחון ההפרעה:
בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה ביכולת האבחון של הפרעות קשב וריכוז על ידי פסיכולוגים ואנשי מקצוע. וכיום ניתן לגשת למרפאות האבחון הפזורות ברחבי הארץ, ולאחר מסר שעות של מבדקים ומבחנים שהומצאו במיוחד למטרה זו ניתן לקבל אבחון מקצועי אשר מסוגל לקבוע באופן מדויק האם המטופל אכן סובל מהפרעה ובאיזו רמה של הפרעה מדובר.