טיפול בהפרעת קשב וריכוז בבית הספר
אחת הבעיות הקשות עימן מתמודדת מערכת החינוך בישראל הוא המספר הגדל והולך של תלמידים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז. השנה מגיע מספר התלמידים באזור המרכז שסובלים מהבעיה לכמעט 20 אחוזים מהתלמידים. גם מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, ד"ר שמשון שושני, התבטא בפתיחת שנת הלימודים האחרונה, כי משרד החינוך לא שיער שתהיה לו בעיה חמורה כל כך להתמודד עימה.
תלמידים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז פונים בדרך כלל לאבחון חיצוני, לאחר שסבלו מכשלים רבים בתוך מערכת החינוך. על פי חוזר מנכ"ל וחוזר משרד הבריאות בנושא אבחוני קשב וריכוז, מי שיכול לעשות להם את האבחון הוא מומחה כמו רופא ילדים שהתמחה בהפרעות קשב וריכוז, רופא נוירולוג, פסיכיאטר ילדים ועוד. האבחון, שמתבצע בדרך כלל בקליניקה של הרופא, מקנה למאובחן דו"ח קליני, שעמו הוא יכול לפנות למשרד החינוך כדי לקבל הקלות בלמידה.
מספר המאובחנים באזור המרכז הוא כפול ממספר הלוקים בהפרעות קשב וריכוז בפריפריה. הסיבה ככל הנראה היא יכולת כלכלית ומודעות; האמצעים של ההורים בדרך כלל פחותים ועמם גם המודעות לבצע את האבחון.
ההקלות שהתלמידים מקבלים בעקבות האבחונים הם מתן זמן נוסף בבחינה, בחינה בעל פה במקום בכתב, מורה מסייע שמלווה את התלמיד בשיעורי עזר, טיפול ממרכז מתיא הרשותי כדי לקבל עזרה ועוד. יש שתלמידים אלה פונים באופן פרטי לגורמי עזר שונים; כמו מטפל ברכיבה על סוסים, טיפול באמצעות בעלי חיים, בביליותרפיה, טיפול פסיכולוגי ועוד.
הגידול במספר הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מעיק בשנים האחרונות על בתי הספר. גם בשל מספר התלמידים הגבוה שצריך להתחשב בהם ולהקנות להם את ההקלות שמגיעות להם, וגם בשל חוסר היכולת של בתי הספר להתמודד איתם בכיתות. יש ילדים שנוטלים ריטלין. לא פעם הם צריכים לקבל את התרופה במסגרת בית הספר. המורים וכן הנהלת בית הספר מתנגדים לכך, שכן אין זה תפקידם. בעיה נוספת היא שילוב התלמידים הללו בכיתה הרגילה. בשל חוק השילוב, ובגלל שאין צורך להפנות ילדים אלה לחינוך מיוחד, או אין יכולת לכך, יושבים התלמידים בכיתה הרגילה ולא אחת מפריעים לכל סדר היום של התלמידים. מורים מתלוננים לעתים תכופות, שילד עם הפרעת קשב וריכוז מסוגל להרוס לכיתה שלמה את הלימודים.
הטיפול בתלמיד עם הפרעות קשב וריכוז שונה מבית ספר אחד למשנהו. כל בית ספר מעניק לתלמידים את המגיע להם על פי חוזר מנכ"ל, אבל גם מאפשר לסייע לתלמידים לפי האמצעים שיש לו. עם הפעלת תכניות אופק חדש ועוז לתמורה, ניתן להעניק לתלמידים במסגרתן יותר שעות פרטניות, וכך להקל במידת מה על העבודה בכיתות.
דרך נוספת לסייע לתלמידים אלו היא באמצעות הצמדת מורה סייעת או תלמיד חונך, מעין אח בוגר, לכל תלמיד מתקשה. התלמיד החונך יכול לסייע לילד בתוך בית הספר, למשל, ללוות אותו בהפסקות, בטיול, באירועים שונים, לסייע לילד בחומר הלימודי ועוד. מורה לחינוך מיוחד בתוך בית הספר, מורה טיפולית או מקדמת, יכולות אף הן לעזור לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ולהקל על מצוקתם בתוך בית הספר. יש בתי ספר שהקימו חדרי מנוחה לתלמידים, או חדרי שקט, בהם יש אמצעים שמסוגלים לסייע לילד לנוח מהמולת הכיתה.
מחפשים מאבחנים או מטפלים?
מלאו טופס זה ואנו נפנה אליכם את המתאימים לכם ביותר
[contact-form-7 id="62" title="מחפשים מאבחנים? מלאו את הפרטים ואנו נפנה אליכים את המתאימים ביותר"]