מתי מתפתחת הפרעת קשב וריכוז? האם יש גיל שניתן לזהות התחלה של הפרעה כזו?
טיפול בהפרעות קשב וריכוז – האם ניתן לאבחן כבר בגיל צעיר ובזאת לספק את הטיפול כמה שיותר מוקדם?
מתי מתפתחת הפרעת קשב וריכוז? האם יש גיל שניתן לזהות התחלה של הפרעה כזו?
בקרב המומחים אין תמימות דעים לגבי הפרעות קשב וריכוז ומקורן. רובם מציינים שזוהי הפרעה מולדת, שנוצרת בשל מחסור של ייצור חומרים מסוימים במוח, ויש הטוענים כי זוהי הפרעה המתפתחת על רקע סביבתי. בכל מקרה, כולם תמימי דעים, שכאשר מתחילים לתאר ילד כשובב במיוחד, צריך להתחיל לשים לב. לפעמים זה קורה בגיל שנה וחצי, כשהילד כבר הולך, ולפעמים מוקדם יותר. אבל לא רק. יש ילדים שאינם תזזיתיים, דהיינו אינם סובלים מהיפראקטיביות או אימפולסיביות, ובכל זאת מוגדרים בגיל מבוגר יותר כבעלי הפרעות קשב וריכוז. לכן ילדים שכאלה מאובחנים בעיקר כאשר הם נפגשים עם חומרי למידה, דהיינו בגן הילדים או בתחילת בית הספר. בגן קשה לזהות אותם, כיון שלא אחת משויך תפקוד לא תקין, או חוסר ידע שהילד מגלה, לחוסר התפתחות או בעיית בשלות, ולאו דווקא להפרעה כל שהיא. בגיל בית הספר, בערך בכיתה ב'-ג', כבר ניתן לומר בוודאות אם לילד יש הפרעת קשב וריכוז. כאשר יש לילד הפרעת קשב וריכוז מלווה בהיפראקטיביות, האבחון יכול להיות אמין כבר בכיתה א', כיון שההיפראקטיביות מפריעה לילד לשבת בשקט בכיתה, ולפתח הרגלי למידה.
בשנים האחרונות מתחילים לטפל בילדים עם הפרעות קשב וריכוז גם בעזרת אימון אישי. אימון אישי מתבצע מגילאי כיתה ד' ומעלה, אך אפשר להשתמש ברעיונות שלו כדי לסייע גם לילדים צעירים יותר.
האימון האישי מעצים את המתאמן ונותן לו כלים להתמודד עם קשיים בחיי היומיום ובייחוד במסגרת בית ספר.
אחת הבעיות של ילד עם הפרעות קשב וריכוז היא בעיית סדר וארגון. כבר בכיתה א' אפשר לדאוג שהילד יסדר את החפצים שסביבו, יכין את הילקוט לבית הספר, יסדר את הספרים או הצעצועים בחדר וכו'. לילד עם הפרעות קשב וריכוז יש בדרך כלל קשיים חברתיים, כיון שאינו מסוגל להכיל את הסביבה שלו והסביבה אינה מסוגלת להכיל את התנהגותו. פעילות עם הילד הצעיר בתחום החברתי עשויה לסייע לו להשתלב טוב יותר בגן או בבית הספר. כך צריך לדאוג שהילד ישהה בחברת ילדים אחרים בשעות אחר הצהריים, ילך לחגיגות, ימי הולדת וכו'. לפעמים רצוי להכין את הילד לכיתה א' או לסביבה הלימודית בגן. למשל, לשלוח אותו לחוג לטיפול בבעלי חיים, שידוע כי הם מסייעים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. אפשר לשלוח את הילד לקורס רכיבה על סוסים, שיש לו השפעות חיוביות במיוחד על ילדים אלו. אפשרויות נוספות הן חוגים שעוסקים בתנועה ובספורט, כדי להוציא את המרץ העודף. ילד שמגלה קשיים רגשיים כדי לשלוח לדרמה תרפיה או לביבליותרפיה. בבית רצוי לספר לו סיפורים ולנהל דיונים עליהם. בנוסף רצוי לדאוג שישחק במשחקים שמכילים פעילויות מוטוריות שונות, לחיזוק הטונוס השרירי, שישחק בחוץ – על שפת הים או בגן הציבורי ועוד.
עם ילד צעיר אפשר גם לעסוק בארגון סדר היום. צריך לשוחח איתו על זמן ההתארגנות האישית בבוקר, על הזמן הפנוי וניצולו, על שעות המנוחה ועוד. חשוב לשים לב להרגלי הניקיון של הילד ולהפנות את תשומת לבו אליהם. בזמן האוכל יש להקפיד על אכילה מסודרת, על ניקיון בסביבת האוכל, על כללי התנהגות ליד השולחן. כל אלו אם יופנמו, יועתקו אחר כך לעולמות נוספים של הילד – עולם הגן או בית הספר, תנועת הנוער, החוגים השונים ועוד, ויסייעו לו למרות ההפרעות להשתלב טוב יותר בסביבה החברתית שלו.
נכתב על ידי אבחון il
מחפשים מאבחנים או מטפלים? מלאו טופס זה ואנו נפנה אליכם את המתאימים לכם ביותר
[contact-form-7 id="62" title="מחפשים מאבחנים? מלאו את הפרטים ואנו נפנה אליכים את המתאימים ביותר"]
<>>