כיום ידוע, כי רטלין הוא תרופה מובילה בטיפול בהפרעות קשב וריכוז. מה שעוד ידוע הוא, שהתרופה מטפלת בסימפטומים, אך אינה מבריאה את הנוטל אותה. כאשר פגה השפעת התרופה, המטופל מגלה את אותן התנהגויות שגילה לפני שנטל אותה. בשל כך, קיימת כיום נטייה של רבים מהסובלים מהפרעות קשב וריכוז לחפש אלטרנטיבות טיפוליות, שיטייבו את מצבם. בין השיטות הידועות כיום הן טיפול פסיכולוגי, טיפול טבעי, טיפול קוגניטיבי ועוד.
טיפול טבעי
יש רופאים שהתמחו בנושא, כמו נוירולוגים, פסיכיאטרים, או רופאי ילדים, והם יכולים להמליץ מניסיונם להורים על טיפול טבעי להפרעות קשב וריכוז. חלק מהתרופות בקטגוריה טיפול טבעי זכו לפרסום נכבד בתקשורת, אולם לא בהכרח נבחנה יעילותם מחקרית. יש תרופות שנרקחות על ידי הומאופתים, ואותן ניתן לרכוש בבתי טבע או בתי מרקחת מסוימים. הבחינה אם הטיפול ההומיאופתי יעיל היא מבחן המציאות – אם המטופל מתנהג באופן רגוע יותר, מרוכז יותר, פחות אגרסיבי וכו' – אז ייתכן שלטיפול הטבעי השפעה שמיטיבה עמו. הומאופת יכול לשלב בטיפול גם תזונה מתאימה, שיכולה לסייע בטיפול. לגבי טיפול טבעי שנמכר כמוצר, חשוב לקרוא בהוראות היצרן לגבי אופן השימוש ולהקפיד על מינון נכון. כמו כן יש לקחת את התרופה לפחות מספר שבועות, ורק אז לאשר אם התרופה עוזרת אם לאו.
טיפול פסיכולוגי
לפני הפנייה אל הפסיכולוג רצוי לאבחן את הילד אצל רופאים שהם מאבחנים מומחים. ההערכה הקלינית שיקבל הפסיכולוג תכיל את פרופיל המטופל, סקירה היסטורית של הבעיות שלו, תוצאות מבחנים שנערכו לו, ותוצאות אבחונים בכלים נוספים אם צריך. אבחון שיערוך הפסיכולוג עשוי לתת תמונה רחבה יותר על מצבו של המטופל. גם אבחון דידקטי עשוי לשפוך אור על הקשיים של הילד מבית הספר ולהוסיף נדבך לידע של המטפל. הטיפול הפסיכולוגי יהיה משולב הן מבחינת מטרותיו, מידת המורכבות שלו והן מבחינת היעילות שלו. כך, לדוגמה, הפסיכולוג יעסוק הן בסימפטומים של בעיות קשב וריכוז, כמו חוסר ריכוז, בעיות במיקוד הקשב, התמודדות עם בעיות ארגון וכו', והן בהקניית אמצעים, שיטות וכלים לאימון ועבודה עם הילד. ככל שהבעיה קיצונית יותר, כך זמן הטיפול ארוך יותר. לעיתים נדרשים שנים של עבודה כדי לסייע לילד. החשוב הוא כי הילד ומשפחתו יתנו אמון במטפל, כי יתמידו לאורך זמן וישתפו פעולה עמו.
חלק מהבעיות של הפרעות קשב וריכוז קשורות להיבט החברתי. יש ילדים שמתקשים בתחום החברתי, ועל כך ניתן לשים את הדגש בטיפול פסיכולוגי. רצוי גם שהפסיכולוג יהיה בקשר עם הצוות החינוכי, ידווח על התקדמותו, ויקבל משוב על התנהגות הילד בכיתה. פסיכולוג חינוכי, העובד במשולב עם פסיכולוג קליני, הוא פתרון טוב לטיפול במקרים קשים יחסית. פנייה לרשות המקומית כדי להיעזר בפסיכולוג חינוכי, או פנייה למרכזי תמיכה יישוביים, כמו מתי"א, יכולים לסייע מאוד לטיפול בילד.
הגישה הכוללת לאורך כל הזמן כלפי הילד היא תמיכה ועידוד. מתן חיזוקים חיוביים תכופים על כל התקדמות, ולו הקטנה ביותר, יכולה לסייע לו להתקדם מהר יותר. אוירה אמפאתית בבית הספר ותמיכה של הצוות החינוכי, אף הם יכולים לגרום לא אחת ממש לקפיצות מדרגה בהתנהגות, ולשיפור היחסים החברתיים של הילד.
טיפול קוגניטיבי
המוח האנושי הוא בעל יכולת בלתי רגילה. ידוע כי הוא מסוגל לשנות דפוסי פעולה ודרכי התנהגות. אימון המוח באמצעים שונים ידוע ומוכר כיום והוא מופעל בהצלחה בטיפול בהפרעות קשב וריכוז. בשנים האחרונות קיימת מגמה של התפתחות בתחום זה, ומושם דגש הולך וגובר על טיפול קוגניטיבי כאמצעי מרכזי לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. יותר ויותר אנשים פונים לטיפול קוגניטיבי.
באמצעות שיטות המתמקדות באימון המוח ניתן לפתח יכולות קשב וריכוז גבוהות. שיטת הטיפול הנוירו-קוגניטיבית עושה שימוש בתוכנות מחשב. תרגילים ומשימות, שהמטופל צריך לבצע לאורך זמן ובשיטתיות, מוכיחות לא אחת שיפור בביצועים. כיום ידוע, כי באמצעות תוכנות אלה, המיועדות לשיפור היכולות הלימודיות של המטופל, מצליחים להביא גם לשיפור בהתנהגות. התוכנות הלימודיות תורמות לשיפור הזיכרון, שליטה בהתקפי זעם, כושר ארגון, קבלת החלטות, שליטה בתגובות אימפולסיביות ועוד. תוכנות המחשב הללו נועדו להפחית את הסימפטומים, אך הן גם מטפלות בשורש הבעיה. למעשה, בעזרתן מאמנים את המוח לחשוב ולהגיב אחרת. זהו טיפול שמשפיע לטווח ארוך, ובזה הוא שונה מהטיפול התרופתי. גם כאשר מפסיקים את הטיפול הקוגניטיבי, ממשיכים המטופלים להתנהג בהתאם לשלב האחרון בו נמצאו בעת הטיפול. בדרך כלל אין נסיגה. לעיתים יש צורך בטיפול משמר, לאחר הטיפול הקבוע, אך הוא נערך לעיתים רחוקות בלבד. הטיפול הקוגניטיבי משפר את אורח חייו של המטופל ומשפיע על איכות חייו לאורך שנים.
מחפשים מאבחנים או מטפלים?
מלאו טופס זה ואנו נפנה אליכם את המתאימים לכם ביותר
[contact-form-7 id="62" title="מחפשים מאבחנים? מלאו את הפרטים ואנו נפנה אליכים את המתאימים ביותר"]