הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה הנוירו- התפתחותית השכיחה ביותר בקרב ילדים בגילאי בית הספר (ההערכות מדברות על 5-10% מהילדים הסובלים מן ההפרעה). היותה של ההפרעה נוירו- התפתחותית- פירושו כי היא מולדת וכרונית- כלומר, לא ניתן "להחלים" ממנה…
כישורי למידה- המרכז לקידום תפקודים
מרכז כישורי למידה, הממוקם באבן- יהודה, הינו מרכז טיפולי הפועל ליישום הגישה הנוירו- התפתחותית- תפקודית (NFDA). המרכז מעניק שירותים בשלושה תחומים עיקריים: אבחון, טיפול והדרכה בגישת NFDA (בתחום ליקויי הלמידה, כישורי הלמידה, הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, ויסות חושי, קידום הלמידה וכישורי ההתנהגות בקרב ילדים ומבוגרים), פיתוח והטמעה של תכנית "מערכת החינוך הידידותית" בבתי ספר וגנים ברחבי הארץ, וכן הכשרה של מטפלים ואנשי חינוך בגישת ה-NFDA. המרכז מנוהל על ידי רמי כץ, פסיכולוג התפתחותי בכיר, ובנוסף פעולים בו צוות של אנשי מקצוע מנוסים ומוסמכים בתחומי האבחון וההוראה.
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה הנוירו- התפתחותית שכיחה בקרב ילדים בגילאי בית הספר (ההערכות מדברות על 5-10% מהילדים הסובלים מן ההפרעה). היותה של ההפרעה נוירו- התפתחותית – פירושו כי היא מושפעת הן מהתורשה והן מהסביבה. כלומר, פעמים רבות בעיה זו היא מולדת, אך דבר זה לא אומר שלא ניתן לטפל בה ולקדם את תפקודי הילדים. באמצעות אבחון מעמיק הנועד לגלות את שורש הבעיה, והתערבות טיפולית נכונה, ניתן להביא את האדם הסובל מההפרעה לתפקוד תקין בלימודים ובשאר תחומי החיים, ובמקרים מסוימים אף לפתור את הבעיה לגמרי.
להפרעת קשב וריכוז יש השלכות לא רק על התחום הלימודי. ילדים הסובלים מן ההפרעה מועדים יותר מילדים אחרים לסבול מפגיעה בדימוי העצמי וממצוקה רגשית, לאור חוויות כישלון חוזרות ונשנות, תחושה כי הם מאכזבים את הוריהם ואנשי החינוך, וכי הם מתקשים למצוא את מקומם בחברת הילדים. לכן עולה הצורך החשוב כל כך לראות מה מקור הקושי ולטפל בו ספציפית, ובכך להקל על החוויות הקשות שעוברים ילדים אלו.
אבחון הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז מתבטאת בהתנהגות, ובסימפטומים גלויים על פני השטח. הקושי העיקרי הוא בגיוס יכולות הקשב והריכוז של האדם. כדי לטפל טיפול נכון בהפרעה זו, חשוב להבין מה המקור ההתפתחותי שהוביל להתפתחותה. חשוב להבין כי אין גורם אחד שמוביל להתפתחות בעיות קשב וריכוז, קיימים גורמים רבים וכל אחד מהם ידרוש מאיתנו טיפול אחר לחלוטין. לכן באבחון נבחן את תפקודיו הבסיסיים של הילד, את התפקוד החושי, המוטורי, הקוגניטיבי, החברתי, הלימודי ועוד. בנוסף לתצפיות שעורך המאבחן, נבקש לקבל מידע נוסף מהמאובחן, הוריו או מוריו לגבי תפקודו בבית הספר או בגן, וגם בחברת הילדים ובבית. זאת על מנת להבין יותר טוב כיצד באים קשיי הקשב והריכוז לידי ביטוי ביומיום.
טיפול בהפרעת קשב וריכוז
הטיפול בהפרעת קשב וריכוז יכול ללבוש מספר צורות, בהתאם למקור הקושי. לאחר אבחון מעמיק נבנה לכל מטופל תכנית טיפול ייחודית לו. הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית מושתתת על ההבנה של הפלסטיות של מערכת העצבים והמוח. כך טיפול פיזיולוגי, שנועד לחשוף את המטופל למגוון התנסויות סביבתיות, יש בכוחו לפתח את המוח ואת מערכת העצבים ולקדם את תפקודיו של האדם. הטיפול בכישורי למידה אינו תרופתי, כי אם טבעי, וכולל הפעלות שונות של תנועה ומגע. כשמתאימים את הטיפול לילד, ולא את הילד לטיפול עצמו, ניתן להגיע לשיפור מהותי בתפקודיו וביכולותיו.
נכתב ע"י: פורטל אבחון