הפרעת קשב וריכוז כוללת פגיעה בשורה של יכולות ותפקודים הנכללים תחת הכותרת של "קשב". אלה כוללים יכולת ריכוז לאורך זמן, יכולת לביצוע מס' מטלות במקביל (מולטי-טסקינג), יכולת לעבור בין מטלות וכיוב'. לעתים ההפרעה מלווה בהתנהגויות היפראקטיביות ואימפולסיביות…
האם הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה התפתחותית?
הפרעת קשב וריכוז כוללת פגיעה בשורה של יכולות ותפקודים הנכללים תחת הכותרת של "קשב". אלה כוללים יכולת ריכוז לאורך זמן, יכולת לביצוע מס' מטלות במקביל (מולטי-טסקינג), יכולת לעבור בין מטלות וכיוב'. לעתים ההפרעה מלווה בהתנהגויות היפראקטיביות ואימפולסיביות. מאמר זה יציג תוצאות מחקר שנערך בבי"ח הדסה הר הצופים, בו הוכח כי להפרעת קשב יש מימד התפתחותי, וביחד ננסה לעמוד על חשיבותו של קבלת מידע אבחוני מקיף לצורכי אבחון וטיפול בילדים ומתבגרים הסובלים מההפרעה, וכיצד מידע זה יכול להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות שלנו, כמאבחנים ומטפלים.
הפרעת קשב וריכוז הוגדרה לא פעם כ"הפרעה ביצועית"- כלומר, ביטויה העיקרי הוא בהנמכה בביצועים של האדם במטלות שונות הדורשות את יכולות הקשב שלו. על בסיס זה, הCPTs (Contineous Performance Test) כלי העזר הממוחשבים בתהליך האבחון של הפרעת קשב וריכוז מבוססים על העמדת המאובחן מול מטלות הדורשות יכולות קשב, והשוואת איכות הביצוע שלו בהן לנורמות המצופות ממנו על פי גילו (נבדקים שביצועיהם במטלות כאלה נמוכים משמעותית מביצועיהם של בני גילם, "חשודים" כבעלי הפרעת קשב וריכוז). השוואה ראשונה זו באה לענות על שאלת הבסיס לקיומה של הפרעת קשב וריכוז: האם למאובחן יש הפרעת קשב או אין? עם זאת, שאלות רבות נשארות פתוחות: מה טיב ההפרעה אצל המאובחן שמולנו? אילו היבטים / מדדים של תפקודי הקשב פגועים אצלו? כיצד משפיעה הסביבה על מדדי הקשב שלו? ואם קיים פער בינו לבין קבוצת הגיל והמגדר שלו במדדים הקישביים – מהי מהות הפער ברמה ההתפתחותית?
MOXO
מחקר שתוצאותיו התפרסמו לאחרונה בכתב העת המדעי Frontiers in Human Neuroscience ביקש לבחון את ההיבט ההתפתחותי של הפרעת קשב וריכוז. ממצאי המחקר הוכיחו כי תפקודם של ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז היה דומה לתפקוד המצופה מילדים שגילם שנה עד שלוש שנים צעיר יותר. עוד מראות התוצאות כי ילדים שרמת הביצוע שלהם במדדי הקשב והתיזמון נמצאו מתחת לנורמה, תפקודי הקשב של ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מראים התפתחות תקינה אך מעוכבת (על ציר הזמן). לעומת זאת, בהיבטים הקשורים לפעלתנות יתר (היפראקטיביות) ואימפולסיביות, תפקודם של הילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז היה נמוך בהרבה מהנורמה המצופה מבני גילם. בתפקודים אלה לא נראה היה כי הילדים בעלי הפרעת הקשב מדביקים את הפער עם הזמן.
מה אנו למדים מהממצאים הנ"ל? אנו למדים כי הפרעת קשב וריכוז אינה הפרעה חד מימדית, ולפיכך גם הטיפול בה אינו יכול להיות חד מימדי. מידע לגבי המימדים הפגועים וסיכויי השיפור בהם הוא חשוב מאין כמוהו בתכנון הטיפול וההתערבויות המתאימות לסיוע לסובלים מהפרעת קשב וריכוז להגיע לתפקוד תקין בלמידה, בעבודה ובשאר תחומי השגרה היומיומית שלהם. המלצות הנגזרות מאבחון מלא הכולל תוצאות מכלי עזר אובייקטיבי, כגון מבדק ה MOXO, בו ניתן לקבל פרופיל מדוייק של מדדי הקשב השונים, וכולל דיווח על פרופיל הקשב ברמה ההתפתחותית הן המלצות שמביאות בחשבון ומתייחסות למירב הנתונים הקיימים על מנת להגיע לאבחון אמין ומדוייק.
נכון להיום, כלי העזר היחיד בתהליכי האבחון והטיפול בהפרעת קשב שנותן מענה למדד הקישבי – התפתחותי הוא מבדק ה MOXO. מעבר לעובדה שהנורמות הסטטיסטיות שעל בסיסן פותח המבדק הן העדכניות והאמינות ביותר כיום, ייחודו של MOXO נעוץ בפלט שהוא מעניק למאבחן ולמאובחן. בסוף האבחון מופק "פרופיל" קשבי, המפרט את תפקודו של המאובחן בארבעה היבטים של קשב: קשב וריכוז, תזמון, היפראקטיביות ואימפולסיביות בשלושה מימדים: קוגנטיבי, התנהגותי והתפתחותי.
חשיבותו של הדו"ח ההתפתחותי המופק ממבדק ה MOXO מאפשר לאיש המקצוע ולהורה לראות בצורה מדידה ופשוטה האם יש לילד פער התפתחותי בתחום הקשב , והמאבחן / המטפל המקצועי יוכל לגזור מנתונים אלה אבחון והמלצה לטיפול.
נכתב ע"י: פורטל אבחון