מקצוע המתמטיקה הינו בעל חשיבות מרובה, זה מקצוע הנהנה ממעמד מועדף ממקצועות אחרים, הוא משמש ככרטיס כניסה להמשך לימודים…
קשיים במתמטיקה- זה לא רק דיסקלקוליה
מקצוע המתמטיקה הינו בעל חשיבות מרובה, זה מקצוע הנהנה ממעמד מועדף ממקצועות אחרים, הוא משמש ככרטיס כניסה להמשך לימודים גבוהים, למעשה זהו מעין סמל סטאטוס, כיום ציון טוב במתמטיקה, נחשב כמנבא גם לגבי מקצועות לימוד אחרים. למרות שאין הוכחות מדעיות לכך.
מחקרים מצביעים כי אחוז קטן של תלמידים בוחרים בלימודי מתמטיקה כאשר אינם מחויבים לכך. הרבה אנשים חוששים מלימוד מתמטיקה או מתפקיד הקשור למקצוע. מבחינתם מתמטיקה מפחידה, מאיימת, גורמת למבוכה ובושה. רבים מבין בעלי השכלה גבוהה מוכנים להודות באי יכולתם להבין רעיונות מתמטיים ואת המתמטיקה בכללותה. לעומת זאת מחקרים מראים שבקרב ילדי הגן מקצוע המתמטיקה אהוב. כלומר היחס למתמטיקה משתנה עם הגיל.
מהי מתמטיקה- , כדי להשיב נחשוב כמה זה 2+3 אם אני יודע את התשובה . אזי אני יכול לעשות העברה לצרוף זה לתחומים אחרים, כי לכל העצמים תהייה תשובה זהה. המתמטיקה עושה הפשטה לתהליכי חשיבה בסיסיים ביותר. מי שלומד מקצוע זה לומד לעשות הבחנות מדויקות ולהבחין בין עיקר וטפל, כך שאם הבנו משהו פעם אחת, אז זה יהיה נכון למקום אחר בזמן אחר. לכן המתמטיקה – היא שיא בחסכון בחשיבה מופשטת. היא מאפשרת לנבא את העולם ולכן היא שימושית כל כך. הבעיה עם הפשטות שצריך ללמוד אותה. ופשטות לומדים לא על ידי כך שמסבירים לך, אלא על ידי התנסות מוחשית. שלומדים נכון הסיפוק ממתמטיקה יכול להיות רב שמבינים.
מספר עובדות לגבי מקצוע מתמטיקה
מתמטיקה הינו המקצוע היחיד שלומדים מכיתה א' עד י"ב.
זהו מקצוע היררכי. כלומר כל למידת חומר חדש מתבסס על ידע קודם.
מתמטיקה קשורה למציאות היום יומית- עודף, בניית תקציב.
הבנת המושג מתמטיקה:
1. מתמטיקה היא שפה מסוג מיוחד: יש לה דקדוק פנימי שנקבע על פי כללי הגיון ואוצר המילים שלה מורכב מסמלים. זוהי שפה אוניברסאלית המהווה מכשיר חיוני בכל תחום.
2. מתמטיקה שייכת למשפחת המדעים עוסק: כמות, מבנה, מרחב ושינוי. הידע המתמטי מסייע לחיי האדם.
3. מתמטיקה היא מדע שכל דור מוסיף נדבך חדש למבנה קיים.
מדוע מתמטיקה חשובה:
1. כולם צריכים ללמוד מתמטיקה, כדי לעשות הפשטות, להבחין בין עיקר וטפל ולהבחין בעקרונות. זהו מקצוע המפתח את החשיבה
2. המתמטיקה התפתחה בשל הצורך בחישוב.
3. המתמטיקה חשובה להבנת העולם שלנו- היא מלמדת אותנו לחשוב, היא נותנת כלים לפתרון בעיות בחיי היום יום.
תלמידים ואנשים רבים מתקשים בלימוד מקצוע המתמטיקה, הם מרגישים שמקצוע זה קשה עבורם. רק מעטים מהם הינם דיסקלקוליים.
מהם הגורמים המשפיעים על קשיים במתמטיקה:
א.סיבות הקשורות לדרכי הוראה ומקצוע המתמטיקה:
1.לימוד בשלבים-מקצוע מתמטיקה הוא מקצוע מורכב, לכן יש צורך בלימוד שיטתי ומסודר. הלמידה בנויה נדבך על נדבך. החמצה של שלב כלשהו בתהליך הלמידה פרושה ניסיון לבנות קומה על גבי קומה חסרה.
2. מקצוע מופשט- הכולל הכללות ומושגים מופשטים, שאין להם ייצוגים מוחשיים .
3. גיוון בשיטות הוראה- אחד הגורמים לבלבול אצל תלמידים הוא גיוון בשיטות הוראה. כל מורה בוחר את שיטת ההוראה הייחודית המתאימה לו. כאשר התלמידים עוברים ממורה אחד למשנהו, ושיטת הלימוד משתנה. תופעה זאת עלולה לגרום לתלמיד לתחושה של חוסר אונים ובלבול.
4. לימוד בכיתה עם תלמידים בעלי קצב למידה שונה-לימוד המתמטיקה בכיתה נעשה בקצב אחיד וברמה אחידה, כאשר לכל תלמיד יש קצב למידה אחר.
5.שיטות הוראה- בשיעור מרבית הזמן המורה מסביר ופותר תרגילים בו זמנית. דרך ההתנהגות של המורים למתמטיקה אל תלמידיהם משפיעה על השיגי התלמיד. אם תלמיד שואל שאלה – והמורה עונה בציניות-"מה בדיוק לא הצלחת להבין"- התלמיד לעולם לא ישאל יותר שאלות.
6. מעברים חדים בנושאים הנלמדים בתחום זה. מעברים אלו יוצרים פערים אשר הולכים ומעצימים עם הגיל וכן מעצימים את החרדה ממקצוע זה.
7.שיטות הערכה- אם מאמינים שרק התשובה הסופית הינה חשובה ולא הדרך, זה ישפיע על הישגיו של התלמיד והמוטיבציה שלו.
ב.סיבות הקשורות לתלמיד:
1. קשיים בקריאה- מתמטיקה הינו מדע מדויק, ילד אשר מתקשה בקריאה וקורא "בערך", לא יצליח להתמודד נכונה עם המטלות החשבוניות הדורשות דיוק רב.
2. ליקויי שפה-מי שלוקה בנחיתות שפתית יתקשה להבין את המושגים המתמטיים.
3. חולשה בקשב וריכוז-תלמידים הסובלים מהסח דעת, אימפולסיביות,אינם שמים לב לסימנים חשבוניים, כתוצאה מכך, הפתרון המתקבל אינו נכון. נוסף על כך, אם לא שמו לב לאחד הנתונים, אזי יתקשו לפתור את השאלה.
4.רגישות הפרט להצלחות- תלמיד שלא עומד בציפיות ממנו חש כישלון. לדוגמא- "אם האחים שלי עשו 5 יחידות במתמטיקה – אני לא רוצה לאכזב את הורי"
5.עם העלייה בגיל עולה רמת החרדה אצל תלמידים מהמקצוע.
6. תלמידים הסובלים מחרדת בחינות- יטו לחשוש יותר ממתמטיקה.
7.ניסיונות העבר- כאשר נכשלים רמת החרדה עולה.
8.רמת שאיפה- תלמידים בעלי רמת שאיפה גבוהה סובלים מחרדה.
9.עמדות כלפי מקצוע המתמטיקה- האם הוא מקצוע קל, קשה, חשוב לא חשוב, משפיע על היכולת להתמודד עם מקצוע זה .
10. חרדה ממתמטיקה היא תגובה רגשית, המשבשת את יכולת החשיבה והפעולה של הפרט בשעה שעליו להתמודד עם בעיה בתחום המתמטיקה. היא באה לידי ביטוי בפחד לא רציונאלי ורגשות של מתח, פאניקה, חוסר אונים, שיתוק ובולמת את החשיבה. ההשלכות שלה: הגורם למחסום בלמידה. חוסר תפקוד, פיתוח צפייה לכישלון עד כדי הפניית עורף למקצוע.
יש להבחין מה בין חרדה לפחד.
השוואה בין פחד לחרדה
פחד חרדה
מוחשי לא מוחשית
גורם לחוסר נחת גורם לתחושה לא נעימה מהעומד להתרחש, מלווה בתסמינים גופניים
הגוף מתכונן לתגובה מתאימה לאירוע (גירוי). מלווה בתחושה גופנית לא נעימה שמביאה לכדי שיתוק וחוסר יכולת להגיב
המקור חיצוני גלוי וידוע (כלב, נחש). המקור אינו ידוע ולא מוכר. חוסר מיקוד חיצוני גלוי.
התגובה מהירה וחולפת חוסר נעימות מתמשכת.
הפחד נובע מהסכנה עצמה הפחד נובע מצפייה לסכנה
הפחד מסכנה ממשית- הפחד רציונאלי הפחד מעוצם ולא רציונאלי
תגובה מידית קצרה לגירוי מאיים תגובה ממושכת רחבה לטווח רחב של גירויים
הפחד מופיע עם הגירוי החרדה מופיעה לעיתים בהעדר הגירוי החיצוני, רק מצפייה לו
התחושה חולפת לאחר שהגירוי נעלם ואין לה אפקט. התחושה משפיעה על החשיבה , הריכוז ויכולת למידה.
מה גורם לחרדה ממתמטיקה
חרדה ממתמטיקה מתייחסת לחרדה מצבית, היא מתבטאת בתגובות פיזיולוגיות, כגון סחרחורת, דופק מואץ, הזעה מוגברת, כאבי בטן ועוד. ובתחושות רגשיות של מתח, ודאגה מכישלון. במהלך המבחן מופיעות מחשבות בלתי רלוונטיות למבחן, אלא קשורות להערכה עצמית, ספקנות לגבי הביצוע, האשמה, חוסר אמון בעצמי במסוגלות שלי. כתוצאה מכך הנבחן שוכח את חומר הלימוד , מתבלבל, לא מבין הוראות, עד כדי בלק אאוט. לכן יש תלמידים שנוטים להעדר, או לומדים למידה יתרה ומוגזמת.
שורשיה של חרדה זאת נובעים מכך שהמתמטיקה היא תחום מופשט, מדויק, הבנויה קומה מעל קומה, כל טענה מתמטית יש להוכיח, לנמק. מי שהפסיד חומר, או התקשה להבין תחום דעת אחת, יתקשה להמשיך ולהצליח הלאה. כישלון במבחן מביא לירידה בהקבצה ושינוי יחס המקורבים אליהם. והכישלונות יוצרים מעגל קסמים שמביאים להגברת החרדה. כלומר לא האירוע הוא שקובע את מידת החרדה אלא הפרשנות הסוביקטיבית שהפרט מעניק לאירוע.
נוסף על כך, המושגים מפחידים ואפילו שמותיהם. הילד נתקל במילים חדשות, מושגים חדשים, והכול לא מוכר.
החרדה נוטה להגביר את הקשיים בחשבון, והקשיים בחשבון גורמים לחרדה נוספת. הילד מאבד מביטחונו העצמי והערך העצמי שלו נפגע. כך שהילד נכנס למעגל קסמים שאינו יכול לצאת ממנו ללא עזרה חיצונית.
מה נתן לעשות כדי להתגבר על קשיים אלו:
1. פשוט החומר תוך שימוש בעצמים וציורים קונקרטיים. שימוש בדוגמאות ולא בהכללות.
2. הנחייה ברורה לגבי אופן השימוש בפעולות מתמטיות במצבים שונים.
3. גיוון בשיטות הוראה.
4. למידה הדרגתית, כדי שלא יוצרו פערים בכיתה.
5. שימוש בציורים ותרשימים.
6. שימוש במספרים קטנים וקלים , כדי ללמוד חומר חדש.
7. להעניק ללומד תחושת מסוגלות, לאפשר לו לחוות הצלחה, כך בונים את האימון של הלומד בעצמו ומחזקים את הדימוי העצמי.
שער נעול למדעים אינו גזירת הגורל, אלא תוצאה של שרשרת שגיאות. אפשר ללמד מתמטיקה מתוך חדווה וסקרנות, אפשר לחוות את עולם המספרים, מתוך הבנה אמיתית ומתוך תחושה של שליטה. מתמטיקה היא הרבה יותר מ-4 פעולות חשבון, מספרים שלמים ומעורבים, שברים פשוטים, חזקות, מספרים חיוביים ושליליים. מתמטיקה היא הרבה יותר ממשוואות לנעלמים, גרפים, גיאומטריה, הנדסת המרחב. אלא המתמטיקה היא חלק מן האופן שבו אנו מתבוננים ומייצגים את המציאות. לכן היא מחייבת הבנה של הלומד את תהליך החשיבה המתמטית.
המתמטיקה קשורה בפעולות קוגניטיביות שונות, כמו: מדידה ספירה, חישוב, תהליכי הפשטה והסקת מסקנות. הילד נחשף בהדרגה לפעילויות חישוביות ורוכש מיומנות בתחום, פגיעה בתהליך זה עלול לפגוע בהמשך לימודיו
לאור האמור לעייל יש חשיבות לדרכי ההוראה והתייחסות יחידנית לתלמיד , על מנת שיצלח במקצוע זה ולא יחווה קשיים מיותרים. מרבית התלמידים יכולים להצליח, לכן אל לנו לשם בפניהם "מוקשים" שיביאו אותם לתחושת חוסר מסוגלות. יש לעצור את "מגפת" ההימנעות מלימודי מתמטיקה כתוצאה מהגורמים שנמנו. גישה זאת תביא להעלאת מספר הלומדים בחדווה, ברינה ומבחירה אישית את התחום הזה ורק המעטים שסובלים מדיסקלקוליה יבחרו בדרכים חלופיות.
כתבה רונית כהן זמורה